Gode tips for etablering av bedrift/enkeltpersonforetak
Mange går med en drøm om å bli gründer i magen, men vet ikke helt hvordan man kommer i gang med eget selskap. For å gjøre det litt enklere å oppnå drømmen har vi samlet en rekke gode tips til deg. Vi kommer også til å se nærmere på hvordan du bør organisere selskapet ditt, samt hvordan du kan lage en forretningsplan og et budsjett.
Det kan kanskje høres mye ut, men det å starte et selskap er faktisk enklere enn mange frykter. Fortsett å lese for å finne ut hvordan du kan gjøre det enklere å starte din egen virksomhet i dag!
Registrering av selskap
Det første du vil trenge for å ta fatt på drømmen er en god idé, men når du har denne vil du trenge et selskap som tar drømmen videre. I Norge finnes det en rekke ulike organisasjonsformer som DA, ANS, ASA, AS og ENK, men som nyoppstartet selskap er det primært de to sistnevnte som er aktuelle.
De øvrige er beregnet for større selskaper (ASA krever blant annet minst 1 million i egenkapital) mens DA og ANS er organisasjonsformer som passer i eiendomsselskaper og ulike partnerskap (eksempelvis advokatbyråer). Vi kommer derfor til å fokusere på AS og ENK (Enkeltpersonforetak) når vi nå skal se på hvilke krav som gjelder.
Et enkeltpersonforetak er det mest kostnadseffektive alternativet, men her vil du også være personlig ansvarlig for virksomheten. Du vil blant annet ha ubegrenset personlig ansvar for gjelden i selskapet ditt. Ønsker du derimot beskyttelsen som begrenset ansvar tilbyr, vil et aksjeselskap (AS) være det beste alternativet. Dette krever at du kan stille minst 30.000 kroner i egenkapital, men byr også på en bedre beskyttelse enn ENK kan.
Gjør research før du starter
En drøm kan være gull verdt, men god research vil være kritisk når du skal ta det første steget ut i forretningsverden. Her vil det være nødvendig å gjøre gode markedsundersøkelser for å kartlegge hvilke muligheter og utfordringer man kan forvente seg. Du bør også planlegge hva du kan forvente å trenge i starten frem til selskapet finner en god balanse. Her kan det være nyttig å bruke en tjeneste som Enkelbedrift som tilbyr enkel sammenligning og anmeldelser av forskjellige tjenester & programmer.
Vi vet hvor tidkrevende det kan være å skape et godt grunnlag for bedriften din, noe som gjør at de riktige virkemidlene vil være helt essensielle. Et godt utgangspunkt vil derfor være gode verktøy for prosjektledelse, organisering og ikke minst et kommunikasjonssystem dersom dere er flere som skal arbeide sammen. Utover dette vil de fleste virksomheter raskt finne ut hva som trengs og ikke trengs for at selskapet skal flyte best mulig.
Lag en forretningsplan og et budsjett
For at selskapet ditt skal ha en levedyktig sjanse vil mange si at en forretningsplan er helt nødvendig. Vi er forsåvidt enig at en god forretningsplan vil ha sin nytte, men her er det også mange som trår feil. Mange som går med tanker om å starte sitt første AS eller ENK blir så teoretiske i forretningsplanen at selskapet er dødsdømt før det har blitt stiftet.
Vår klare anbefaling er derfor at man utarbeider en enkel forretningsplan, for deretter å kunne tilføye ting på denen underveis. Nedenfor har vi listet opp de viktigste spørsmålene en slik plan bør kunne besvare:
- Hva skal selskapet levere?
- Hvem er tiltenkt kunde?
- Hvilke samarbeidspartnere og konkurrenter kan du regne med?
- Hvordan skal tjenesten eller produktet selges?
- Hvordan skal du ta betalt for ytelser levert?
- Hvordan vil du levere tjenesten din?
Når du har fått spikret sammen en forretningsplan vil det være nødvendig med et godt budsjett. Her kan det være vanskelig å vite eksakt hva man forventer av utgifter, men en oversikt over faste kostnader som kontor, telefoni, systemer og leverandører vil være et godt utgangspunkt.
Finansiering
Når du har planen på plass vil det være nødvendig å kartlegge hvordan du skal skaffe finansiering for selskapet ditt. Mange selskaper vil ha behov for mer enn de 30.000 som skal betales inn som egenkapital, noe de færreste har mulighet til å betale av egen lomme.
Markedsføringsplan
Uansett hvor god idé du har kommet opp med, vil den være lite verdt dersom ingen hører om produktet eller tjenesten din. Derfor er det viktig å utarbeide en god markedsføringsplan på hvordan du skal oppnå kontakt med potensielle kunder. Her vil det være lurt å benytte seg av digital markedsføring som er et svært kostnadseffektivt alternativ med stor reach.
Planlegg derfor hvordan man kan benytte ulike plattformer, produsere relevant innhold eller finne godt egnede influencere som kan presentere produktet på en god måte. Her kan du utarbeide mye av planen selv, eller du kan velge å bruke et profesjonelt byrå dersom du har budsjett til dette med i din plan.